Spring til indhold

Søg tilskud og giv gratis kulturoplevelser til Kulturvenner

Vil din forening give borgere i en sårbar livssituation en gratis kulturoplevelse med en kulturven – så søg tilskud til at deltage i projektet Kulturligvis’ indsats ’Kulturven’.

Hvad er kulturvenner?

’Kulturven’ er for borgere, der har lyst til at bruge kulturlivet – men af forskellige årsager har svært ved selv at tage initiativ eller komme hjemmefra. Ikke mindst fordi de mangler én at følges med.

I projektet Kulturligvis er det muligt at blive matchet med en frivillig kulturven, der kommer med idéer til kulturelle oplevelser, eller bare er den ledsager, man ellers kunne savne at dele oplevelserne med. Sammen udgør de et kulturvennepar.

Hvordan får I tilskud som forening?

Som godkendt kulturel aktivitetsforening i Rudersdal Kommune kan I få tilskud til at tilbyde gratis billetter til kulturvenner resten af 2022. Det kan være til koncerter eller foredrag eller andre allerede planlagte aktiviteter med billetpris, som I gerne vil introducere Kulturvennerne for.  Tilskuddet kompenserer for den indtægt, I ellers ville have mistet ved at tilbyde fribilletterne.

Vil I være med? Så skriver I ganske enkelt til kulturkonsulent Merete Arnoldi, hvad I gerne vil tilbyde gratis billetter til – og dette formidles så til deltagerne i Kulturven-ordningen. Tilskuddet udbetales, når Kulturvenneparret har bedt om billetter til aktiviteten.

Bemærk at tilskuddet kun ydes til allerede eksisterende offentlige kulturaktiviteter, som I som kulturforening gerne vil invitere Kulturvennerne til.

Et samarbejde på tværs

’Kulturligvis – kunst, kultur og natur som nye veje til fællesskab og trivsel’ er et projekt med fokus på kunst og kultur i fællesskab med andre. Projektet løber i hele 2022. En del af projektet kaldes ’Kulturven’. Kulturligvis er udviklet i et samarbejde mellem kulturområdet, beskæftigelsesområdet og social- og sundhedsområdet i Rudersdal Kommune samt i samarbejde med Frivilligcentret, Væksthuset og Gl. Holtegaard.

Kulturligvis er et udviklingsprojekt og er støttet af 15. juni Fonden.

Læs mere om Kulturligvis.